Reklamen fäldes av RO
Uttalande
Ärende 1103-60
2011-05-19
Anmäld reklam Reklamfilm för flygresor.se
Annonsör Svenska Resenätverket AB
Reklamproducent Reklambyrån Tempel
Anmälare Privatpersoner (22)
Uttalande
Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamfilmen är stötande. Den strider därmed mot artikel 1 i
Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler).
Reklamen
Reklamfilmen, som visats på tv och internet, visar två män som spelar squash. Den ena mannen säger ”Ja, ja,
nu sticker vi snart i alla fall, har du köpt din biljett?”. Den andra mannen svarar ”Ja, jag fick den för två och ett
halvt”. Den första mannen säger ”Jag betalade 1 700” och börjar skratta. Den andra mannen ser då illamående
ut. Han sväljer, rapar och kräks över mannen två gånger. En speakerröst säger ”Sjukt billiga resor hittar du på
flygresor.se” och texten ”Sjukt billiga resor” och annonsörens logotyp syns samtidigt.
Anmälan
Anmälarna har skrivit att reklamfilmen är stötande. Flertalet anmälare har skrivit att de mått illa av att, utan
förvarning, se hur en man kräks över en annan man. En del anmälare har dessutom skrivit att de lider av
kräkfobi. Kräkningen är verklighetstrogen vilket gör att den är än mer osmaklig. Flertalet anmälare har också
skrivit att de suttit och ätit middag när reklamfilmen visats vilket gjort att de mått än mer illa och maten har
bokstavligen vänt sig i magen. Vissa anmälare har också skrivit att filmen är extra stötande för personer som
lider av kräkfobi, för personer som har vinterkräksjukan och för barn som mår dåligt av att kräkas. Några
anmälare har skrivit att de förstår kopplingen, sjukt billiga resor och en kräkning, men att poängen kunnat
åskådliggöras på ett sätt som inte är så stötande.
Annonsörens yttrande
Annonsören har fått tillfälle att yttra sig över anmälningarna men har inte kommit in med något yttrande.
Opinionsnämndens bedömning
Enligt artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s
regler) får marknadskommunikation inte utformas på ett stötande sätt.
Anmälarna anser att filmen är osmaklig och stötande. Reklamen har ett innehåll som aktualiserar smak
bedömningar med påtagliga inslag av subjektiva värderingar. För att strida mot reglerna ska framställningarna
anses som vulgära eller annars klart opassande. För att de subjektiva inslagen inte ska bli alltför stora har i
praxis reglerna tolkats på ett sådant sätt att flertalet eller i vart fall ett stort antal av reklammottagarna ska kunna
antas uppfatta framställningarna som stötande.
Det är enligt opinionsnämndens mening klart att syftet med filmen är att göra en koppling mellan att vara sjuk
och kräkas och sjukt billiga flygresor samt att denna koppling är avsedd att vara humoristisk. Opinionsnämnden
finner dock att den humoristiska ansatsen i filmen förtas genom att innehållet i filmen kan antas väcka starkt
obehag hos ett stort antal reklammottagare och uppfattas som osmakligt och klart opassande. Nämnden finner
därför att reklamfilmen är stötande och strider mot artikel 1 i ICC:s regler.
Marianne Åbyhammar
ordförande
Övriga ledamöter: Cathrine Andersson, Birgitta Bosell-Boström, Thelma Kimsjö, Stefan Melesko, Anna-kari
Modin, Petra Måhl, Göran Riegnell, Adam Svensson, Axel Tandberg och Irene Wanland.
Beslutet är enhälligt.
Föredragande: Elisabeth Trotzig
Stiftelsen Reklamombudsmannen
Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50, Fax: 08-662 05 02 www.reklamombudsmannen.org