Å va glad jag blev! "Eva vill inte amma"

Å va glad jag vart när jag läste detta !!!!

Alla mammor - som kan - förväntas amma.

Eva Thimgren, 36, tillhör en ovanlig grupp. Hon kunde, men ville inte.

- Vi är inga dåliga mammor för det, säger hon.


Känslan var stark och fanns där tidigt. Redan långt innan Eva Thimgren blev gravid visste hon att hon aldrig kunde tänka sig att amma, det var som att hela kroppen sade ifrån.

Läs hela artikeln här

Jag är inte gravid, men vet redan att jag inte kommer amma den dagen jag får barn. Jag vill helt enkelt inte. Jag lägger mig inte i hur andra ställer sig till amning, det är var och ens eget beslut.

Jag förstår att de förut va så att bröstmjölken var mycket bättre än den ersättning som fanns. Men jag har svårt att förstå varför det idag skulle vara så otänkbart att inte amma..... Det finns miljontals barn som inte blivit ammade, och som inte lider av det. Dagens ersättning är faktiskt riktigt bra.

De är säkert mysigt att amma, men jag kan för mitt liv inte se hur jag skulle tycka bättre om att amma än att ge flaskan..... det är samma situation, med den skillnaden att jag kan dela ansvaret för matning med barnets pappa. Jag kommer kunna gå på toa, ta en dusch, borsta tänderna å ha kvar min frihet samtidigt som mitt barn får mat.

Jag förstår inte varför de skulle vara så hemskt att inte amma ?! 
Varför skulle barn må sämre för det? 
De kan ju faktiskt, som Eva nämner i artikeln, och som jag sett med egna ögon, att det kan vara bra för barnet, att känna närhet och trygghet med den andra föräldern, med andra familje medlemmar och med nära vänner.

Men gladast blev jag nog ändå när jag läste
Barnmorskan stöttade

Hon vet att hennes beslut väcker känslor och hade förberett sig på en övertalningskampanj på mödravårdcentralen. Men barnmorskan stöttade och personalen på BB började genast öva flaskmatning med Oskar.

- De märkte att vi verkligen hade tänkt igenom det här, säger Eva.

När omgivningen frågar brukar hon berätta som det är. Ibland med en provocerande twist - "det är så jäkla äckligt".

- Alltså, jag vänder mig mot bilden av urmodern. Vissa utstrålar någon slags självgodhet, "jag är så god för att jag ammar". Men det talas aldrig om oss som som inte ammar, säger Eva.

Våga vägra amma, om du inte själv känner att du vill amma.


Kommentarer
Dessa kommentarer kommer INTE att publiceras:

¤ anonyma och/eller person angrepp
¤ reklam för egen eller annans blogg
¤ reklam för att delta i någon tävling eller någon annan reklam.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback