IDIOTI ATT HÖJA PRISET PÅ SL-KORT

Det är tydligen inte meningen att vi ska åka kollektivt. Nu höjs priset på SL-kort igen, denna gång med 100kr. Ett 30-dagars kort kommer således att kosta 790kr från 1 september. Helt ofattbart !!! Jag har redan nu ansträngd ekonomi, och har egentligen inte ens råd med dagens kort för 690kr.

100kr = tre chipspåsar

Tre chipspåsar. Värre än så tycker inte Stockholms finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M) att höjningen av SL-kortet med 100 kronor i månaden är.

Att jag inte röstade på moderaterna vet alla som känner mig, och det står jag för. Jag är inte alls imponerad av deras egoistiska politik. Att en av dem dessutom försöker motivera höjningen av SL-kortet med att påpeka att 100kr är vad tre chipspåsar kostar, gör ju inte att jag blir mer imonerad, snarare tvärtom. För oss som sällan köper chips är den gämförelsen löjeväckande. 100kr kan ge mat för flera dagar om man handlar smart och lagar mat hemma.

Att han dessutom påpekar att alla fått mer i plånboken är ju en sanning med modifikation, för samtidigt som skatten sänks så att lönen ser större ut ökar priserna på allt annat som man måste köpa för att överleva. Att han dessutom har mage att utgå ifrån att alla famlijer består av två vuxna med arbete är bara idiotiskt,
"– Jag antar att det i familjen är två vuxna som jobbar, då har de fått två månadslöner extra också. Med den här regeringens jobbskatteavdrag har till exempel en sjuksköterska fått en trettonde månadslön". Väldigt många famlijer ser inte alls ut på det sättet, många är ensamstående utan delad vårdnat och den andra föräldern är på intet sätt delaktig i att betala för barnen. Andra har delad vårdnad, men då tillkommer ju att båda föräldrarna ska betala sitt eget boende. Särskilt som även moderaterna ofta påpekar att för många i Sverige idag står utan arbete.

Moderaterna påstår sig värna om miljön.
Men gör väldigt lite för att hjälpa den.

Jag är inte alls intresserad av att alltid få lägre skatt, tvärtom faktiskt. SL har satsat miljoner och åter miljoner på att sätta upp nya spärrar, jag hade hellre sett att man tog bort spärrarna och anställde fler kontrollanter. På så vis gör man det lättare för alla. Om fler arbetar, betalar fler skatt, vilket gör att stadskassan blir bättre, vilket gör att man kan säkna priser på till exempel kollektivtraffiken, man kan även höja priset för plankning så att det känns i plånboken på riktigt.  Enhetstaxa och 500kr för 30-dagarskort, fler kontrollanter, ta bort spärrarna som faktiskt mest skapar irritation. Först ska man igenom en spärrlinje, sen blir man ändå kontrollerad på tunnelbana, buss och tvärbana. Jag vet att många skulle bli mindre störda av kontrollanterna om man inte tvingades visa kort även när man klev in. Med fler kontrollanter i systemen skulle troligtvis även vandaliseringen minska, då risken att bli påkommen skulle öka markant.

SÅ GÖR OM! GÖR RÄTT!

→SÄNK PRISET!

→INFÖR ENHETSTAXA IGEN!

→TA BORT SPÄRLINJEN FÖR ALLA MED KORT!

SÄTT UPP STÄMPELAUTOMATER FÖR REMSORNA!

ANSTÄLL FLER KONTROLLANTER SOM RÖR SIG I SYSTEMEN ALLA TIDER PÅ DYGNET!



Kommentarer
Dessa kommentarer kommer INTE att publiceras:

¤ anonyma och/eller person angrepp
¤ reklam för egen eller annans blogg
¤ reklam för att delta i någon tävling eller någon annan reklam.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback